Avatar-recenzia

31.12.2009 09:05

Filmová revolúcia. Takto sa dá opísať Avatar. Cameron sa vrátil a dopadlo to lepšie, akoby ktokoľvek očakával. Pre tento film bol vytvorený nový prototyp kamery, 3D technologia dostáva nový rozmer, rovnako, ako motion capture. Avatar nie je porovnateľný s ničím. Napriek tomu ho ešte niekoľkokrát k iným filmom prirovanám.

Avatar nemá plytký dej, ktorý zachraňuje Cameronova réžia, ako tomu bolo pri Titanicu. Samozrejme, že ten príbeh sme už stokrát videli, ale zrovna túto variáciu sme ešte nemali možnosť vidieť. A navyše nám to Cameron podáva s takou genialitou, že to nemá chybu. Film naplnil pamätnými scénami, ale film pôsobí, ako film, nie ako celok zložený z pamätných scén. Jednoduché, ale krásne scény, ako prvý vstup na Pandoru sa striedajú s excelentnými akčnými scénami, kde sa spoznávajú živočíchy novej planéty a bojové scény, medzi kmeňami, ktoré v spojitosti s nadupaným zvukom tvoria geniálne dielo. Cameron má Oscarovú nomináciu istú.

So scenárom to také isté nebude, napriek tomu, že má celkom solídne dialogy a ani dej nie je najhorší, pri bravúrych dialogoch Nehanebných bastardov, táto nominácia nebude mať šancu vyhrať (aj keď aspoň v nomináciu dúfam a verím). Z hereckého obsadenia nejviac zaujme Sigourney Weaver (opäť by si zaslúžila Oscarovú nomináciu), najmä jej prvý príchod na scénu je geniálny. ("Kde mám cigaretu?") Ďalej zaujme Giovanni Ribsi, ktorý má zápornú úlohu, ale s tou zápornosťou to nepeháňa, na rozdiel od Stephena Langa, ktorý je záporný až hrôza. Worthington nezaujme, ani nesklame, ale jeho výkon sa ani nedá nejak extra hodnotiť, lebo väčšinu času je v tele Avatara a keď vystupuje ako Jake Sully, tvári sa normálne, takže veľa priestoru na hranie nemá. Slovenský dabing nijako nekazí výkony postáv, je oveľa lepší, ako som čakal. Dušan Cinkota v hlavnej úlohe, rovnako, ako dabingová herečka dabujúca Sigourney sú skvelí, naopak dabér Ribsiho mi miestami vadil.

Týmto sa pomaly dostávam k vizuálu (k perfektnému vizuálu) filmu. Nádherná výprava filmu nemá ani jednu chybu, faunou a florou Pandory, zopárkrát som sa pristihol, ako krútim hlavou nad vynaliezavosťou a kreativitou výpravcu. Kamera je ozaj nádherná a veľkolepá, avšak v akčných scénach, kde sa strasie to pôsobí rušivo vzhľadom na to, že je film v 3D, ale Cameron má pri akčných scénach radšej krátke zábery medzi strihom (ktorý je mimochodom veľmi solídny). Ďalej Horner prekonáva sám seba a jeho hudba je ozaj bezchybná a excelentná, ani raz nepôsobí rušivo. Práve naopak, stále pôsobí veľkolepo a vynikajúco. Perfektný zvuk dodáva akčným scénam uveriteľnosť a vy sa cítite, akoby ste pritom naozaj boli. A efekty sú skupinou samou o sebe. Niektoré zábery sú robené z ničoho, ale to nepôsobí rušivo a prakticky si to ani nedá spoznať, efekty sú natoľko geniálne, že keby mi niekto povedal, že Na´vi sú skutoční a neboli robení pomocou motion capture, uveril by som.

Na záver upozornenie:keď ste film nevidel v 3D, alebo aspoň na plátne, tak ste videli iný film, ako ja...

Verdikt: Avatar je jednoducho geniálne dielo, ktoré asi len tak niečo neprekoná...

—————