Invictus:Neporazený - recenzia

31.12.2009 09:39

Ako by sa dal stručne charakterizovať Invictus??? Eastwood sklamal, Damon prekvapil. Ale keďže ja stručnosť nemám rád, trochu sa rozpíšem.

Invictus mi pripomína vlaňajší Frost/Nixon. Je to hlavne scenárom a réžiou. Obe aspekty má však Frost/Nixon lepšie. Nieže by Eastwood režíroval zle, ale jeho štýl réžie sa k tomuto filmu absolútne nehodí a keď si spätne premietnem film, napadá ma iba jedna jediná scéna, ktorá by nejak zvlášť stála za reč, a to návšteva väznice. Naopak scenár sa za každú cenu snaží napodobniť Million Dollar Baby. Kým v tom sa mieša dramatickosť so športom, tu sa so športom mieša politika. A kým toto merítko pri prvom filme funguje, tu len delí film na dve časti, ktoré akoby ani neboli súčasťou jedného filmu. A nech sa Eastwood snaží akokoľvek, nedokáže zakryť chyby scenára, ktoré dokázal zamaskovať Scorsese pri Letcovi.

A tak sa plusom stáva akurát réžia (tá je však iba poloplusom) a herecké výkony (a aj to, iba dôležitých postáv, väčšina vedľajších postáv (okrem dvoch bodyguardov) nemajú svoj príbeh, svoj charakter a prakticky ani nejaké dôležité miesto vo filme). Freeman hrá skvele, určite získa nejaké ceny, ale z obsadenia ma najviac zaujal Matt Damon. Aj keď scenár mu veľa priestoru a charakteru nedáva, on pochopil jej vlastnosti a aj ten malý priestor, ktorý dostáva, využíva naplno.

Musím však povedať, že Invictus je dosť zbytočný film a nikto ma nepresvedčí, že nebol vytvorený len kvôli cenám a Oscarom, čo len potvrdzuje americký klišéovitý záver... 

—————

Späť