The Departed-recenzia

01.11.2009 13:40

Na druhej strane

Geniálna hra na mačku a krysu, v ktorej ale nikto nevie, kto je mačka a kto krysa.

Scorsese je génius. Každou sekundou filmu je vidieť, ako si vychutnáva dejový chaos a ako sa teší na vyvrcholenie, v ktorom všetkým divákom (s výnimkou tých, ktorý videli predlohu) padne sánka.

Spomenul som predlohu. Sám pán režisér nemá rád, keď niekto berie pojmy “The Departed” a “remake filmu Volavka” ako synonymum. Hlavný dej, aj postavy vychádzajú z japonskej trilogie Volavka, ale Scorsese z filmu robí samostatný celok. A aký teda ten hlavný dej je? V Bostone vládne vojna medzi írskymi gangmi vedené mafiánom Costellom (Jack Nicholson) a políciou. Aby sa polícii podarilo Costella zatknúť, nasadia policajta, ktorý sa má do gangu infiltrovať. Lenže nevedia, že to isté urobí aj Costello.

To, čo robí z tohto filmu tak geniálny zážitok, sú excelentné herecké výkony. Nicholsonov výkon všetci vynášajú do nebies, istí recenzenti dokonca spomenuli, že Oscarová nominácia preňho je povinná. Tú nakoniec nezískal, a dá sa povedať, že oprávnene, pretože tu predvádza svoj štandardný skvelý (aj keď pomaly nudný) výkon (šarm, charizma). Najlepším hercom vo filme je prekvapivo DiCaprio. To Oscarová nominácia prňho bola povinná a je známe, že ju nezískal, len kvôli tomu, že producenti The Departed nechceli, aby pri Oscaroch nesúperil s nejakým kolegom z tohto filmu a radšej ho nechali nominovať za film Krvavý diamant, kde ale hral o niečo horšie. Jediný, s kým by mohol súperiť je (tiež) prekvapivo Mark Wahlberg. Bravúrne napísané dialogy mu dávajú skvelý priestor a kto si myslel, že nevie hrať, pretože vo filmoch, ako napr. Udalosť, Planéta opíc, nezahral práve najlepšie, tak ten bude veľmi milo prekvapený. Ďalej Matt Damon je priemerný, byť iné obsadenie filmu, jeho výkon by všetci vynášali do nebies, ale pri tejto zostave hercov je, žiaľ, iba priemerný, aj keď on za to nemôže, pretože jeho postava je napísaná o niečo horšie, ako ostatné.

The Departed je jednoducho jeden z tých filmov, ktorým by som nevedel vytknúť veľa vecí. Okrem zopár dier v scenári by som ozaj nevedel, aké má The Departed chyby. Dole si pozrite zopár scén z filmu a presvedčte sa o kvalitách atmosféry a hereckých výkonov.

Prečo by ste film mali vidieť:Minimálne kvôli oscarovej réžii a prvotriednym hereckým výkonom, ale hlavne kvôli myšlienke a dosť šokujúcemu záveru.

Prečo by ste film nemali vidieť:Ak nemáte radi krv (22 mrtvol) a šasté používanie slovíčka fuck (237 krát; najčastejšie používanie tohto slova vo filme, ktorý vyhral Oscara za najlepší film).

—————